Projekt InGRIP

Celem projektu jest integracja i optymalizacja współpracy odpowiedzialnych instytucji i świadczeniodawców ratownictwa w ramach publicznego transgranicznego ratownictwa medycznego w obszarze wsparcia a przy tym zapewnienie zgodnego z aktualnymi wytycznymi zaopatrzenia ofiar nagłych wypadków oraz ochrona przed zagrożeniami życia w przewidzianym czasie.

Do planowanych działań projektu należą wdrożenie transgranicznego systemu dysponowania akcjami ratunkowymi,  zmniejszenie barier językowych,  stworzenie  i wdrożenie wspólnej dwujęzycznej platformy komunikacyjnej oraz wspólne polsko-niemieckie szkolenia personelu medycznego na nowoczesnych symulatorach  medycznych.

To program pilotażowy, dotychczas na pograniczu polsko-niemieckim nie było tego typu projektów, jest on więc podstawą i wzorem dla innych województw i landów, które pracują nad takimi rozwiązaniami.  Prace nad powstaniem i realizacją projektu trwały od 2014 roku.

Projekt otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG V A, a realizuje go siedmiu partnerów, w tym:

  • Universitätsmedizin Greifswald, Klinik für Anästhesiologie- partner wiodący,
  • Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald,
  • Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie,
  • Landkreis Vorpommern-Greifswald / Eigenbetrieb Rettungsdienst,
  • Gemeinnützige Rettungsdienst Märkisch-Oderland GmbH,
  • DRF Stiftung Luftrettung gemeinnützige AG,
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

Koszt całego projektu wynosi 2 341 948 EUR. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Interreg V A w wysokości 1,99 mln euro, a czas jego trwania planowany jest na trzy lata. Budżet WSPR w Szczecinie w ramach niniejszego projektu wyniósł 1.044.880,24 EUR z czego wkład własny to kwota 156.732,03 EUR.